هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس
هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس

هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس

روش نقد فرقه احمد اسماعیل بصری

بسم الله الرحمن الرحیم


در این مقاله با توجه به مطالب و مقالات دیگر سعی می شود که در وهله ی اول روش و چگونگی نقد این فرقه را بیان نمائیم و سپس به اشکالات آنها پردازیم.


روش نقد فرقه احمد اسماعیل بصری:



تاکنون کتاب ها و سخنرانی های متعددی 1 در نقد این جریان صورت گرفته که نمونه آن، کتاب دعوة احمد الحسن بین الحق والباطل 2 است.


توضیح این نکته لازم است که در تحلیل جریان این فرد، می توان به بررسی ترتیبی پرداخت؛ بدین صورت که همه ی آنچه را که از ادله بیان نموده است، به ترتیب به نقد بشینیم و یا اینکه به نقد قسمتی از مهم ترین و شبهه انگیزه ترین ادعاهای وی بپردازیم. در این نوشتار به چند دلیل، روش دوم را برگزیده ایم؛

 


الف) سخن گزافه گفتن مشکل نیست و این روش میان همه مدعیان،مرسوم بوده است که با بهره گیری از انواع سخنان بی پایه و با اصطلاح از طریق آسمان و ریسمان بافتن، ادعاهای خود را اثبات کنند؛ از این رو لازم است که نقاد، تدبیر امر را به دست گرفته، در دام آن ها گرفتار نشود، و گرنه تمام عمر خود را برای تحلیل همه ی ادله سست مدعیان صرف کند. 3


ب) برخی از ادعاهای احمد بصری، از سوی علمای گذشته تحلیل شده و آنان پاسخ های متعددی در اختیار محققان قرار داده اند که ما را از بحث مجدد، بی نیاز می کند؛ مباحثی مانند شرعی بودن یا نبودن ارائه خمس به فقها در دوران غیبت، درستی یا نادرستی بررسی اسناد روایات و بهره گیری از علم رجال، دینی یا غیر دینی بودن مباحث منطق و فلسفه، مباحث رجعت وغیره.


نکته قابل توجه این است که وارد کردن اشکال، همیشه راحت است؛ اما در پاسخ به این سوالات باید به ذکر مقدمات و مبانی ای پرداخت که از حوصله این مقالات و خوانندگان بدور است؛ لذا خواننده گرامی را به کتبی در این زمینه ارجاع می دهیم. 4


ج) این فرد، ادعا دارد که معصوم و دارای علم رسول خدا ص  است و تمام ادله او صحیح بوده، امکان رد کردن آنها وجود ندارد. ما نیز از این زاویه که اگر تعدادی از دلائل او را رد کنیم، توانستیم دروغ گو بودن او را اثبات نماییم و ریشه ادعاهای او را از بین ببریم، به نقد برخی از ادله اش بسنده می کنیم، این امر، مانند این است که رسول خدا ص  معجزه بودن قرآن را بیان فرمودند و در برابر منتقدان خود گفتند: « اگر می توانید، سوره ای مانند سوره های قران بیاورید» که البته این امر، هیچ گاه محقق نشده و به یقین اتفاق نیز نخواهد افتاد؛ اما در صورتی که کسی می توانست یک سوره بیاورد، تمام قرآن را زیر سوال برده بود.


 

 

تذکر:


برخی از دلایل ذکر شده در ادامه بحث ، از کتب تالیفی یاران احمد بصری است که به اشتباهات آن ها اشاره خواهیم کرد.

 ممکن است خواننده گمان کند که این مطالب، نظرات احمد نیست و دیدگاه یاران او می باشد، اما این برداشت درست نیست؛ زیرا علاوه بر اینکه احمد بصری، خود از این دلایل استفاده کرده، به صحت کتب باران خود اعتقاد دارد و آن ها را بیان کننده دعوت خود می داند. او در عبارتی می گوید:


واعتذر عن نقل الاحادیث للاختصار و لمزید من المعلومات راجعی الکتب الصادرة عن الانصار الامام المهدی عج ومنها البلاغ المبین ، الرد الحاسم والرد القاصم،... 5


ترجمه: برای اختصار، دلایل دیگر را ذکر نکرده ام. برای اطلاعات بیشتر، به کتب چاپ شده از سوی انصار مانند: البلاغ المبین، الرد الحاسم والرد القاصم رجوع کنید.


و در عبارت دیگری نیز می گوید:


ولست فی هذا المختصر أرید أن أناقش أخطاء من کتبوا فی قضیة الإمام المهدی عج و فی الإخوة الأنصار من طلبة الحوزة المهدیة کفایة و هم متصدون إن شاء الله تعالی لبیان الحقیقة بالتفصیل و أنصح هولاء الذین یکتبون حول قضیة الإمام المهدی عج أن یقرأوا کتب الأنصار ومنها: الرد القاصم والرد الحاسم، والنور المبین، البلاغ المبین، والیمانی الموعود حجة الله و طالع المشرق و دابة الأرض و غیرها، لیفهموا شیئا عن قضیة الإمام المهدی 6


ترجمه: در این جا فرصت اشاره به اشتباه کسانی که در مورد امام مهدی (ع) کتاب نوشته اند نیست، و برادران انصار برای این امر کفایت می کنند و آنها متصدی بیان حقایق هستند و توصیه به طلاب می کنم که کتاب های انصار مانند:  الرد القاصم والرد الحاسم، والنور المبین، البلاغ المبین، والیمانی الموعود حجة الله و طالع المشرق و دابة الأرض و دیگر کتب انصار را بخوانند تا در مورد امام مهدی مطالبی را بدست آورند.



این فرد آنقدر به گروه خود ایمان دارد که در مورد آنها می گوید:


و سیتصدی الاخوة الانصار - ان شاء الله - لبیان الخلط الموجود فی کتبکم فأنصفوا أنفسکم و تبینوا الحق؛ 7


ترجمه: برادران انصار موظف هستند اشکالات کتاب های شما را گرفته و اصلاح کنند و شما نیز انصاف داشته باشید و بپذیرید.



منبع: برگرفته از کتاب ره افسانه




1)برای جست وجوی بیشتر ر .ک: سایت تالار ندای شیعه، قسمت مباحث مهدویت، به آدرس: www.hagh110.com و سایت www.tarid12.ir.

 

2)  این کتاب از نویسنده ای با عنوان نمادین«طالب الحق» می باشد و فایل ان در اینترنت موجود است.


3)برای فهم تعداد بسیار مدعیان، مناسب است بدانیم که تنها در ابتدای سال92 حدود20 نفر را که ادعای امامت و نیابت داشته اند در مسجد مقدس جمکران دستگیر کرده اند.


4)برای نمونه و به صورت اختصار ر. ک: پژوهشی در علم رجال، ص35؛ نقد کتاب اصول المذهب الشیعة ، ج1، ص 371 و ج2، ص580.


5) وصی و رسول الامام المهدی (ع) فی التوراة و الانجیل و القرآن ، ص 25( با تعلیقه شیخ صادق محمدی)- این جزوه پاسخ به سوالات یک زن مسیحی از او می باشد.


6) نصیحة الی طلبة الحوزات العلمیة ، ص29


7) همان.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.