هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس
هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس

هیئت خدام آل یاسین (علیهم السلام)-ویس

ظهور حجت(ع) به کمال رسیدن علم و دانش بشری است


 شبستان: علم و دانش ۲۷ حرف است. هنگامی که قائم ما قیام کند، ۲۵ حرف دیگر را بیرون می‌آورد، آن را بین مردم نشر و گسترش می‌دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می‌کند و مجموع ۲۷ حرف را در میان مردم منتشر می سازد.

 

 از امام صادق(ع) حدیثی ذکر شده که براساس آن، علم و دانش بشریت تاکنون ناقص بوده و بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) است که علم به کمال خود نائل می آید . در این حدیث چنین می خوانیم: "الْعِلْمُ‏ سَبْعَةٌ وَ عِشْرُونَ‏ حَرْفاً فَجَمِیعُ مَا جَاءَتْ بِهِ الرُّسُلُ حَرْفَانِ فَلَمْ یَعْرِفِ النَّاسُ حَتَّى الْیَوْمِ غَیْرَ الْحَرْفَیْنِ فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا أَخْرَجَ الْخَمْسَةَ وَ الْعِشْرِینَ حَرْفاً فَبَثَّهَا فِی النَّاسِ وَ ضَمَّ إِلَیْهَا الْحَرْفَیْنِ حَتَّى یَبُثَّهَا سَبْعَةً وَ عِشْرِینَ حَرْفاً"؛ مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 52، ص 336، مؤسسة الوفاء، بیروت، سال 1404ق.

"علم و دانش بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده‌اند تنها دو حرف آن است و مردم تاکنون جز به آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می‌آورد، آن را بین مردم نشر و گسترش می‌دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می‌کند و مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می‌سازد." (بحار، ج 52، ص 336).


یکی از ویژگی های دوران ظهور حضرت مهدی(عج) پیشرفت و رشد علوم مادی و معنوی است. علم در این زمان به بالاترین حدّ پیشرفت می‌ رسد. بشریت در سایه اجرای فرامین الهی و تشکیل حکمت عدل و داد و در سایه علم الهی می تواند علم را به سر منزل مقصود و کمال خود نزدیک کرده و در سایه علم و دانش زندگی مملوء از آرامش و آسایش را برای خود فراهم آورد.

نکته قابل ذکر در این حدیث و احادیث مشابه آن است که مردم با گذشت زمان به ابن مرتبه از علم نائل می شوند نه آن که با ظهور حضرت فوری و یکجا این علم به بشریت عرضه می شود. در این حدیث آمده است، أَخْرَجَ یعنی حضرت این علم را خارج می کند.


نکته دیگر آن که علم به این مرتبه از کمال نائل می شود نه آن که تمامی بشریت واجد این علم باشند. حضرت با علم الهی زمینه رشد را در حکومت عدل خود فراهم می آورد تا کاروان علم به مرتبه کمال خود برسد و هر انسانی با تلاش خود از این علم بهرمند می شود. هم اکنون علم بشریت پیشرفت کرده اما همگان همه چیز را نمی دانند بلکه به تلاش و علم آموزی از این علم ناقص بهرمند می شوند.
اگر در آن دوران کلاس درسی تشکیل شود، چنانچه منقول است طلاب با حظور در کلاس ها از علم و دانش و اسلام ناب بهرمند خواهند شد.

حدیثی درباره ی امام زمان (عج)


ابوسعید خدرى از پیامبر اکرم (ص) روایت کرده که فرمود :

یکون من امتى المهدى ان قصر عمره فسبع سنین و الافثمان و الافتسع یتنعم امتى فى زمانه نعیما لم یتنعموا مثله قطّ البر و الفاجر یرسل السماء علیهم مدراراً و الا تدخر الارض شیئاً من نباتها .  

مهدى از میان امت من برخاسته شود مدت سلطنت او هفت یا هشت یا نه سال مى باشد ، همه طبقات امت من در زمان ظهور او چنان در رفاه زندگى نمایند که قبل از وى هیچ بّر و فاجرى بدان نرسیده باشند، آسمان باران رحمت خود را بر آنان مى بارد و زمین از روئیدنیهاى خود چیزى فرو گذار نمى کند.